הקומאנו קודו Kumano Kodo – סיפור מקום – Hadar Sela

הקומאנו קודו הוא  אזור הררי בוואקאימה מדרום לאוסקה, שכולל כמה מסלולי צליינים עתיקים, שצועדים לאורכם בקטעים קטעים. יש מסלולים של כמה ימים בשטח ויש מסלולים קצרים של עד כמה שעות (אפשר כטיולי כוכב), יש קשים ויש קלים.

האזור מדהים, מלא יערות, נהרות, מקדשים עיירות וכפרים קטנים ומלא אונסנים ואווירה, וגם מי שלא טרקר גדול יכול למצוא את עצמו שם בקטעי הליכה קצרים או סתם בסתלבט.

עיקר השבילים בקטעי ההליכה הם בהרים, עוברים ביערות או בין כפרים קטנים שאין להם שם, ולפעמים אפילו לאורך כבישים. השבילים מסומנים היטב (יש לאורך השביל סימון מוטבע בקרקע של ריבועים אדומים, ויש גם שילוט הכוונה) ויש לאורך הדרך מקדשים קטנים וגם נקודות החתמה (שזה ביתן קטן מעץ שיש בו קופסה שבתוכה חותמת, ואתם יכולים להחתים לעצמכם בשביל לציין שעברתם בין הנקודות בטרייל. אז להביא פנקס/מחברת, זה חוויה לאסוף את נקודות הציון הללו).

• המסלולים, בגדול הם:
    נקאהצ’י Nakahechi – המסלול הפופולרי ביותר. חוצה מזרח-מערב את ההרים. אני צעדתי קטעים ממנו, התקדמתי מכפר לכפר וגם עשיתי טיולי כוכב (בגלל מגבלות פיזיות עשיתי קטעים קצרים של עד 10-15 ק”מ).
  • קוהצ’י  Kohechi – מסלול ההר (צפון-דרום), שיורד מקויה סן ועד לכפר  יונימינה אונסן Yunimine onsen. זה מסלול ארוך שאני חושבת שרובו  בלינת שטח. לא הייתי בו יש פוסטים בקבוצה של כאלו שעוש אותו.
  • Ohechi  – הקטע החופי שדי נעלם עם השנים, בין טנבה למקדש Nachi Taisha.
  • Iseji  צפונה יותר, מסלול לאורך ישובי החוף – מחבר בין הקומאנו למקדש Ise Shrine בעיירה Ise.
  • האוקוגאקמיצ’י/ Omine Okugake. מחבר את הקומאנו ל-Yoshino דרך  Mount Omine.  אני קוראת מחברים בקבוצה שזה מסלול קשה ביותר בהרים. חפשו פוסטים על זה.
  • יש גם עוד מסלולים בהרים לאורך החוף. גם עליהם אני לא יודעת הרבה.

קצת המלצות ומידע כללי:

• האתר הרישמי של קהילת הקומאנו: http://www.tb-kumano.jp/en/ – יש בו את כל המידע, על המסלולים, מפות, איך להגיע, לו”ז אוטובוסים וכו’. מאוד מאוד שימושי. האתר הוא של קהילת הקומאנו, יש להם משרדים בטנבה.
    יש לאתר אתר “בת” של הזמנת לינה (למרות שלינה אפשר להזמין לרבים מהמקומות גם באתרים הרגילים, כפי שאני עשיתי): http://www.kumano-travel.com/index/en/action_Default_Index.
    היתרון של אתר קהילת הקומאנו שזה אתר מקומי שתומך בעסקים המקומיים, ויש ריוקנים ובתי אירוח שבכל זאת מפרסמים רק בו.
    בכלל, קהילת הקומאנו היא מבוססת על ערכים חברתיים ועל הקהילה המקומית, מעודדת עסקים קטנים, ומעודדת פתוח תיירותי הקשור לקהילה. אפשר לקרוא על זה באתר שלהם.
  • יש רשת אוטובוסים שמחברת את כל הכפרים בקומאנו, וגם לנקודות התחלה/סוף של המסלולים. חלק מהמסלולים גם חותכים את הדרכים ואפשר לעלות בדרך על אוטובוס, יש תחנות לאורך הדרך.
  • אוכל – אין הרבה מסעדות, וגם מעט מקומות לקנות אוכל. אז קנו ותצטיידו מראש בכפרים היותר גדולים.
  • מומלץ!!! להצטייד במעיל גשם, מטריה, נעליים עמידות למים, ומקלות הליכה. לי היו ימים שצעדתי בגשם שוטף וזה ממש הציל אותי. והמקלות עזרו מאוד בעליות הקשות.

לקומאנו מגיעים בד”כ ברכבת מאוסקה – או לטנבה tanabe או לשינגו shingu.

אני הגעתי לטנבה tanabe. ישר כשיוצאים מתחנת הרכבת יש משמאל את הטוריסט אינפורמשיין. אל תסתפקו בזה, אלא כדאי ללכת גם למשרדים של קהילת הקומאנו, יתנו לכם שם הרבה יותר מידע וחומרים (אני לא ידעתי עליהם אז, בטוריסט אינפורמשיין לא טרחו לספר לי עליהם, ופספסתי לצערי). באתר של קהילת הקומאנו יש את הכתובת http://www.tb-kumano.jp/en/kumano-kodo/.

קחו משם מפות ולוחות זמנים של האוטובוסים. הבנתי שאפשר לקחת מהם גם פנקסי החתמה (בדומה לקומאנו דה סנטייגטו בספרד), שבהם מחתימים לאורך הדרך כציון שעברתם בנקודות החשובות והקדושות, ומקבלים תעודה בסוף המסע.

מטנבה לוקחים אוטובוס (יוצא מליד תחנת הרכבת) לאיזה כפר או נקודת התחלה שרוצים להתחיל ממנה.

אז מה עשיתי שם?

היום הראשון:

הגעה לטנבה ומשם נסיעה באוטובוס וצעידה קטע קצר של כמה ק”מ בין יערות בהרים, עד לכפר קטן ומדהים טקהארה  takahara, שאפשר להגיע אליו רק ברגל, שבו ישנתי. הגעה: נוסעים באוטובוס לכפר  Kurisugawa (לשם אני נסעתי) או נוסעים ל- takijiri oji (שזה בעצם נקודת ההתחלה הרישמית של הקומאנו), ומשם צועדים מספר ק”מ עד לטקהארה. בכפר הזה, שיש בו רק כמה בתים ושדות קטנים ושקט אינסופי, ישנתי במלון בוטיק מעולה, משהו בין מלון לריוקן, שאני ממש ממליצה עליו: kiri-no-sate takahara . יש בו אונסן ואוכל טוב, והרבה הרבה שקט ונוף.

ביום השני:
למחרת צעדתי  משם מסלול של כ-10 ק”מ בהרים בין יערות, עם הרבה עליות לא פשוטות, כמעט עד לכפר chikatsuyu. בגלל גשם שוטף פרשתי ק”מ לפני הסוף – בתחנת השירות בכביש 311, שמשם לקחתי אוטובוס לכפר יונימינה אונסן Yunomine Onsen. מעיל גשם, מקל צעידה, נעליים עמידות למים ומטריה די הצילו אותי בקטע הזה, שהיה לי קשה ומאוד רטוב…
Yunomine Onsen הוא כפר קטן ומדהים –יש בו מעט בתים והרבה ריוקנים, והוא לאורך נהר של מים טרמליים. ישנתי בו 3 לילות ועשיתי ממנו “טיולי כוכב”. בכפר יש מכולת קטנה, מקדש קטן ואונסן ציבורי. ישנתי בהוסטל מעולה J-Hoppers Kumano Yunomine. יש בהוסטל אונסן, מכונות כביסה וייבוש נעליים,  ואפשר לקנות בו אוכל ולבשל, והוא מלא אווירה וצוות נחמד ביותר. הם מכינים אורז כל ערב וכל בוקר (זהירות! האורז של הבוקר הוא ממי אונסן, טעם נוראי…. וגם בברז במטבח יש מי אונסן –  בברז בצד ימין זה מים רגילים, וצד שמאל מי אונסן …)
ההוסטל מאוד מבוקש, אז כדאי להזמין מראש. אם אין מקום, אז שמעתי שהוסטל Backpackers  בהונגו גם נחמד.

ביום השלישי:
בהתחלה צעדתי את הקטע הקצר שמחבר בין Yunomine Onsen לעיירה הונגו hongu. הקטע אמנם רק כ-2-3 ק”מ אבל יש בו עליה קטלנית ואח”כ ירידה תלולה – עולים ויורדים את רכס ההרים שבין שני הישובים.

בהונגו מבקרים בשער הטורי שאומרים שהוא הגדול ביפן, ויש בעיירה את מקדש Hongu Taisha  שהוא אחד מ-3 מקדשי הקומאנו. שניהם יפים ומרשימים.
אוכל: יש מסעדה שכולם ממליצים עליה ושלצערי היתה סגורה לשיפוצים: Cafe Bonheur  (טבעוני / צמחוני). מול תחנת האוטובוס המרכזית, בצד של המקדש קצת דרומה ממנו, יש חנות קטנה של כל מיני פיצ’פקס, שמוכרים בה גם קופסאות בנטו זולות ומעולות (2 מאמות שמבשלות אוכל ביתי). מומלץ להצטייד במזון בהונגו, זו העיירה הגדולה ביותר באזור, יש בה כמה מכולות וכמה מסעדות קטנות.

מהונגו נסענו באוטובוס לכפר שנקרא Watarase Onsen, שבו רצינו לבקר באונסן. אבל כשהגענו המקום לא נראה לנו, היה קצת קריפי, אז צעדנו מהכפר Watarase ל- Yunomine Onsen. דרך נחמדה ויפה של כמה ק”מ, שעוברת בדרך סלולה בתוך אזור כפרי מיוער, בערך שעה וחצי הליכה.

ב-  Yunomine הלכתי בערב בשביל החוויה, לאונסן הציבורי של הכפר (לא להתבלבל בינו לבין האונסן הפרטי המפונפן והיקר שנמצא צמוד אליו). האונסן הציבורי הוא ממש במרכז הכפר, ליד תחנת האוטובוס. הייתי אני ועוד 4 סבתות שבאו כל אחת עם הסלסלה של השמפו/סבון האישי שלה. ישבו שם וקשקשו …. זה כנראה המקום מפגש שלהם. היתה חוויה מעלפת!
ביום הרביעי:

עשיתי מסלול של כל -7-8 ק”מ מ-Hosshinmon-oji  ל-  Hongu Taisha. לקחתי אוטובוס מ- Yunomine Onsen ל- Hosshinmon-oji, שזו נקודת ההתחלה, ומשם צעדתי עד ל-hongu.  הקטע הזה שונה קצת, כי הוא עובר בין כל מיני כפרים קטנים חסרי שם, שדות ויערות, ובחלקו אף צועדים על הכביש, והוא קטע יפיפה עם נופים יפים והוא קל לצעידה. הכפרים נורא יפים, יש לאורכם ביתנים שהכפריים מוכרים אוכל ומזכרות (הם כותבים מחיר ליד המוצר, ושמים להם כסף בקופסא), ויש גם דוכני מיצים. לקראת הונגו הקטע הוא יותר מיוער, ויש נקודה שממנה השביל מתפצל, ועולים לתצפית על שער הטורי הגדול שבהונגו. זו נקודת תצפית ידועה שאני פספסתי לצערי….  מסיימים את הקטע הזה במקדש Hongu Taisha. משם חזרתי ל- Yunomine Onsenבאוטובוס.

ביום החמישי:
נסעתי באוטובוס לאזור החוף, לעיר שינגו  Shingu (יש גם מסלול תיירותי שאפשר לשוט בנהר עם סירה חלק מהדרך עד שינגו). בשינגו האוטובוס עוצר ליד מקדש Kumano Hayatama Taisha  שהוא עוד אחד ממקדשי הקומאנו החשובים. לאחר סיור במקדש, נסעתי באוטובוס לתחנת Nachi Station. משם לוקחים אוטובוס למקדש Nachi Taisha. זה מתחם עם כמה מקדשים, שיש בו פגודת זהב מדהימה מפורסמת, ולידו יש את אחד המפלים הגבוהים ביפן.
לאחר מכן חזרתי באוטובוס לתחנת  Nachi Station  וממנה לקחתי רכבת (יש גם אוטובוס) לעיירת החוף  קטסואארה Katsuura, שבה ישנתי.
בקטסואארה סיירתי בעיירה, יש בה רחוב מקורה נחמד עם חנויות, ובמקרה נפלתי על פסטיבל מקומי, עם תהלוכה של אנשי העיירה, ושקבוצות גברים וכוהנים מלובשים מלבושים מסורתיים שרים וסוחבים מבנים מקושטים מעץ, ולבסוף מגיעים לאזור הנמל שבו כולם מתכנסים, ושרים ומציגים. אין לי מושג מה חגגו, לי זה הזכיר את חג שבועות בקיבוצים.
ישנתי במלון בוטיק על חוף הים   Hotel Sunrise Katsuura עם חדר של לינה מסורתית (טטמי ופוטון) ואוכל משובח ומדוגם, היכ מושקע ומיוחד שאכלתי בטיול שלי. זו עיירת דייג, אז האוכל בעיקר דגים וטונה, מלא מלא מנות קטנות יפיפיות וטעימות.
היום השישי:
בבוקר הלכתי לנמל לשוק הטונה. זה אזור של דייג טונה, אז יש כל בוקר שוק דגי טונה (לא לבעלי לב חלש…), כמו בטוקיו אבל קטן יותר, ולא תיירותי בכלל. באים סיטונאים ויש מכירה פומבית של דג טונה ועוד דגים מיוחדים. יש גם ליד הנמל אזור של מסעדות, הרוב על טהרת הטונה והדגים, הכל טרי טרי, ישר מהסירה למסעדה.

מקטסואארה לקחתי את הרכבת לאוסקה, וזהו, תם ונשלם.

ריכוז מידע על הקומאנו:

• מאתר הקומאנו: חברת האוטובוסים בקומאנו קודו

המלצות על מקומות לינה:

• בHongu Taisha – Kumano Backpackers
  • בYunomine Onsen – J-Hoppers Kumano Yunomine.
  • בסוף הקטע הראשון – בכפר chikatsuyu, גסט האוס בשם irorian minshuku
  • kawayu onsen  ashita no Mori
  • watarase onsen
  • Hotel Sunrise Katsuura

המלצה על מסעדה בהונגו

• Cafe Bonheur  (טבעוני / צמחוני)  ב-הונגו

תקציר מסלולים קצרים  בנתיב ה- נקאהצ’י Nakahechi (מהאתר של הקומאנו ומהפוסטים)

הגעה והתחלה  וקטעים מהקטע המרכזי של המסלול

מתחנת הרכבת -Kii Tanabe  לפנות שמאלה כשיוצאים מתחנת הרכבת, ורואים את מרכז מבקרים (Tourist Information Center)
ללכת גם למשרדים של קהילת הקומאנו!!:
1-20 Minato, Tanabe City
(Second floor of Tanabe Tourist Information Center next to the JR Kii-Tanabe station)

מ-tanabe  אוטובוס של 40 דקות לתחנת takijiri oji, משם מתחיל המסלול.